lördag, maj 07, 2016

MFS That Hustla - Spridda Skurar EP (2016)

MFS That Hustla, även känd som Pontus Gustavsson, Guldsmeden eller personen bakom podcasten Gatuslang, har släppt av en ny EP - Spridda Skurar - i exklusivt samarbete med producenten Boukas. Vibben är old-school och låtarna, exkluderat introt, fungerar som vars ett riktmärke för varje årstid. När MFS That Hustla släpper mer personlig musik så brukar han göra det under pseudonymen Guldsmeden, men denna gången tycks de leva i symbios under flaggan för Spridda Skurar EP. Det är iallafall nära att dessa båda alias möts här, men krockar helt gör de absolut inte.

EP:n gästas av den personliga favoriten Jas The Cat, men även Emelie Tejeda och BIM tar plats. I fokus står de flerstaviga rimmen som spön i backen och även om jag inte identifierar mig som en bakåtsträvare på något vis alls så kan jag ofta sakna denna typen av rap. Jag vet att det finns många som känner samma. För den genomsnittliga lyssnaren låter det mer lekfullt, men för oss andra så vet vi att det är ett hantverk som absolut inte bemästras av alla. Alla kan rappa, men inte alla kan RAPPA! I övrigt är det en folköls- och "häng i parken"-rap som erbjuds. Med det går jag bara på intryck och känsla och menar verkligen inte att förminska en bra EP. Rätt ska vara rätt.

Jag tänker för första gången i HHNS.se historia citera en polare som efter att vi lyssnat på EP:n till vår grillning igår blev helt till sig när Jas The Cat rimmade "Schweinsteiger / rhyme writer".

– Rimmade han nyss Schweinsteiger med rhyme writer? Varför är han inte större än livet?

Jag vet inte om ni minns att jag nästan försökt få fram att Jas The Cat är just större än livet i ett tidigare inlägg från 2014. Läs det här i så fall. Kanske står jag inte 100% bakom det idag, men jag backar i så fall inte med många procentenheter. Det är ett fantastiskt rim ni kan höra om ni tar er 15min att lyssna igenom Spridda Skurar EP. Det är nödvändigtvis inte det bästa rimmet, men det är ett fett rim.

MFS That Hustla släpper sin nya EP - Spridda Skurar. De fem spåren är enhetligt mixade/producerade av Boukas och skivan gästas av Jas The Cat, Emelie Tejeda och BIM. Omslaget är gjort av Martina Eriksson och master står Ernesto Solar Munoz för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar