måndag, april 04, 2016

Meta Four - Missförstå Mig Rätt (2016)

Idag släpper Zlatko "Meta Four" Prangasevic sitt debutalbum - Missförstå Mig Rätt. Släppet i sig är något speciellt och gjort på ett oortodoxt vis sett till de generella metoderna för musiksläpp i dagens läge. Albumet släpps exklusivt på CD tillsvidare och får inte sin digitala motsvarighet förrän senare, exakt när låter Meta Four hålla hemligt för nu. För oss som förhandsbeställde skivan så har den redan nått brevlådan och jag kan ärligt säga att jag sällan blivit så pepp av ett album som detta. Det finns ett exempel att följa i det här, antar jag. Bra musik ska få ta sin tid att göra och Meta Fours uppehåll på över ett år har betalat sig väl.

Missförstå Mig Rätt är exklusivt producerat av Rocky "R.K.O." Mutto och gästas av Alex Rios, Sebway, RKO och Katja Ahlsell. Med andra ord är det sparsmakat med både producenter och gäster vilket per automatik ger ett större utrymme för Meta Four själv. Vi är många som saknat albumformatet så den lilla delen av mig som fortfarande är bakåtsträvare tycker det är extremt kul att releasen enbart sker på CD för tillfället. Extra påtaglig blir min glädje när produkten som levereras är ett verk värt den extra mödan det innebär. Ingen skugga faller på Meta Four för detta, med andra ord.

– Under skivans gång bearbetas personliga berättelser på ett filmiskt sätt, där Zlatko själv spelar huvudrollen, står det i pressreleasen. Vi instämmer fullt ut.

Skivan erbjuder tre singlar som finns ute att lyssna på. Först ut var Kalashnikov (som även fick en video), sen kom Wayne Gretzky och för bara ett par dagar sedan kom sista singeln BMW. På Kalashnikov får ni klarast exempel hur tung Meta Four är, då han flyter riktigt behagligt över ett högkalibrigt beat. Då ska ni veta att hela Missförstå Mig Rätt är av samma klass. Albumet ges ut oberoende av skivbolag.

01. Aldrig Mer
02. Försöker Blunda (ft. Sebway)
03. Spelet
04. BMW
05. Kalashnikov
06. Wayne Gretzky
07. Min Dörr (ft. Sebway & Rko)
08. Inom Dig (ft. Alex Rios)
09. Bonnie Och Clyde
10. Tänder Ljus
11. Bilder Från Igår (ft. Katja Ahlsell)

För att beställa skivan så kontaktar ni Meta Four personligen, för er som känner honom, eller så går ni via hemsidan: http://www.metafourhiphop.com. Skivan kostar 100kr + frakt. Vidare dedikeras skivan till hans mor, och det kan ni läsa mer om här.

Releasefest sker den 8:e april på Nefertiti, Göteborg. Mer info om det eventet finns på facebook via denna länken: https://www.facebook.com/events/1754122484818905/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar