lördag, april 30, 2016

Cherrie - Sherihan (2016)

Jag vet att ni är många som väntat och jag ska erkänna att även jag suktat efter Cherries solodebut sedan jag hörde Tabanja i slutet av förra året. Igår släppte hon äntligen sitt debutalbum Sherihan. Första singeln Aldrig Igen (Må Sådär) blev lovordad i Tobias Månssons inlägg i samband med att den släpptes, och hans önskan om att få höra en alternativ version av låten utan Stormzy verkar ha gått i uppfyllelse på albumet och jag kan helt klart instämma i att Cherries potential i den låten är allt som behövs.

Hela skivan har mer eller mindre ett täcke av skörhet och behandlar ofta teman med ett uns av det sargade slaget. En vän som håller sig kvar vid en kille som inte är bra för personen i fråga förklaras i Lämna Han. Fusionen i Mig Själv/Menat ger fokus på att sätta sig själv i fokus och den redan sköra stämningen på skivan gör att man börjar fundera på allt som finns där under. Vi får höra en del, men känslan av att vi bara skrapar på ytan finns där hela tiden. För den som tvivlat på potentialen i Cherries röst är det bara att sätta igång Haa Noolaato och saken är biff. Soundet av rnb-blandad hiphop är genomlöpande och trots det lilla vi fått höra från Cherrie tidigare så är där en väldigt personlig tappning och får helheten såväl som den röda tråden att framträda väldigt tydligt.

Gillar du dom få singlarna som släppts tidigare så lär du inte göra annat än älska skivan. Från första sekunderna till slutet är det hur bra som helst. Produktionerna, alla olika teman och helheten sitter perfekt och det här debutalbumet kommer lätt att toppa som ett av dom bästa inom svensk musik det här året.

01. Intro 2.0 [Prod. by Amr Badr, Ian Boom & Leslie Tay]
02. Aldrig Igen (Må Sådär)  [Prod. by Amr Badr & Leslie Tay]
03. Låta Bli  [Prod. by Amr Badr & Leslie Tay]
04. Lämna Han  [Prod. by Spiridon]
05. Mig Själv/Menat  [Prod. by Amr Badr & Leslie Tay]
06. Haa Noolaato  [Prod. by Shiriihan Abdulle]
07. Förut  [Prod. by Amr Badr]
08. Tusen Stjärnor  [Prod. by Amr Badr & Leslie Tay]
09. Sherihan  [Prod. by Amr Badr, David Landolf & Leslie Tay]
10. Molnet (Outro)  [Prod. by Amr Badr]
11. Aldrig Igen (Må Sådär) (ft. Stormzy) [Bonusspår]

Lyssna via Spotify
Lyssna via TIDAL
Lyssna via Apple Music
Köp via iTunes Store

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar