onsdag, mars 23, 2016

Onda - Jag Föll (2016)

Onda har det senaste året tagit sjumilakliv i sitt skapande trots, eller kanske tack vare, mer än dystra odds. På Jag Föll får vi en inblick i hur det måste vara att bokstavligen talat rappa för sitt liv. De 6 spåren är ett sammelsurium, i positiv bemärkelse, av de känslor och tankar som måste strömma genom ens kropp och själ när man tvingas stirra döden i vitögat. Onda smälter samman sitt järnhårda delivery med nära berättelser och mejslar på så vis ut något nytt. Det brukar bli ett spännande resultat när två ytterligheter möts, så också på Jag Föll.

Onda är mästare på att med ett begränsat antal ord säga så otroligt mycket, som på Babylon och D Kommer Fixa Sig. Den riktiga kioskvältaren är dock titelspåret där Onda lägger allt på bordet och kopplar ihop dåtid-nutid-framtid på ett hjärtskärande vis. Den låten får man absolut inte missa! Avslutande Tiden, med sin suggestiva Queff & Denniz Prime-sampling är pricken över i:t och gör att man lämnas känslomässigt drabbad, vare sig man vill det eller inte. Det är också ett snyggt sätt att inkludera några han vanligtvis brukar teama upp med. För Jag Föll innehåller inga gästartister vilket ger honom möjlighet att breda ut sig och berätta sin story. Alla spår är producerade av Onda själv tillsammans med Stefan Brändström. Om ni tror att det räcker med Jag Föll har ni fel. Enligt egen utsago är en platta ihop med Mächy på gång med planerad release i maj och ett nytt soloprojekt i september. Det här får bara inte vara det sista vi hör från Onda.

Omslaget är skapat av Kurir från PUBBS.

Onda släpper Jag Föll där han trotsar alla odds och öppenhjärtigt berättar om sitt livs kamp. De 6 spåren är fri från gäster vilket ger Onda själv utrymme att spela ut hela sitt känsloregister. Jag Föll är producerad av Onda tillsammans med Stefan Brändström och ges ut via Gökbot.

01. Babylon
02. D Kommer Fixa Sig
03. Gå Inte På Mina Nerver
04. Jag Föll
05. Sjung Om En Pojke
06. Tiden

Lyssna via Spotify
Lyssna via TIDAL
Köp via iTunes Store


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar