söndag, februari 28, 2016

Silvana Imam - Varma Gator (ft. Cherrie)

Silvana Imam är inte bara en av de senaste årens mest hyllade artister inom hiphop i Sverige utan blev även prisad som "Årets Artist" på detta årets Grammisgala, vilket gör henne större än svensk hiphop per automatik. Efter att ha läst Silvanas "cover story" i Magasinet Filter denna månaden så har vi också kunnat inse vad som skapat och format Silvana till den som nu prisas och hyllas på gala efter gala. Det finns en lång resa bakom varje persons framgång och att jobba hårt är som vanligt en nyckel till framgång, hur klyschigt det än må låta. Jag rekommenderar er alla att leta efter senaste numret av Filter på närmsta Pressbyrån, förslagsvis. För er som inte mäktar med detta så finns artikeln även online - här.

På årets Grammisgala framförde Silvana Imam sin första singel - Varma Gator -  från kommande albumet, Naturkraft. Det gjorde hon tillsammans med RMH-kollegan, och en annan spännande artist inför kommande året, nämligen Cherrie samt Adolf Fredriks musikklasser. Framträdandet går att se i efterhand via SVT Play, enklast genom att klicka på denna länk (40sek in i klippet). Bakom låten finns även Nils Svennem Lundberg aka Nisj och Amr Badr, det är dock oklart om vem som producerat, eller om båda gjort det, alternativt bistått med låtskrivandet.

– Jag ville göra låtar som kändes rätt för mig. Allt måste komma inifrån, annars blir det ytligt. Jag är en politisk person och min konst är min person. Men det är ju liksom ingen strategi att jag är lesbisk, jag har inte planerat att jag ska bli en talesperson för de här grupperna. Däremot har jag nu planerat att försöka gå från att vara en politisk rappare till att bli en bredare artist, säger Silvana Imam angående sitt kommande album till Magasinet Filter (#48, 2016).

Silvana Imam släpper första singeln, Varma Gator, från sitt kommande album Naturkraft. Låten gästas av Cherrie och är släppt via Refune Music/Naturkraft. Varma Gator premiärspelades på årets Grammisgala, tillsammans med Adolf Fredriks musikklasser, där Silvana Imam välförtjänt vann pris som Årets Artist.

Lyssna via Spotify
Lyssna via TIDAL
Lyssna via Apple Music
Köp via iTunes Store



Ber i förhand om ursäkt att jag fick hela presentationen att framstå som en push för en artikel i ett magasin, men jag anser att det finns mycket viktig information där. Den gav en förhandstitt in i vad som kan väntas av det kommande albumet, där Varma Gator ingår. Hoppas ni förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar