lördag, februari 27, 2016

Recension: Sabotage - Boken EP (2016)

Sabotage
Boken
7/10

Det är, tro det eller ej, lite drygt två år sedan Lundarapparen Henrik "Sabotage" Paulsson släppte sin senaste EP Djungeltrumman. En EP han släppte tillsammans med producenten Pancho och som blev deras andra EP-samarbete efter Djungel Ballader. Sedan dess har vi hört Sabotage på en del gästinhopp, solosinglen Vitt Skräp och musikvideos.

Boken är titeln på Sabotages nya EP och är stundom en väldigt personlig och öppen EP där lyssnaren tas med på en resa från uppväxten fram till nutid. Speciellt i låten Tittar Tillbaka som var en singel inför EP-releasen och som släpptes med en tillhörande musikvideo. Låten ligger som spår nummer fyra, vilket blir helt perfekt inbakat i själva EPn. Efter en hel del spelningar är det också den låt som håller bäst rakt igenom både produktions- och textmässigt. Alla spåren är producerade av Lundaproducenten ByAnyMeans.

Men låt oss spola tillbaka bandet till öppningsspåret En I Mängden där Dirty D gör en sångbaserad refräng samtidigt som Sabotage ger oss en liten hint om vad vi senare kommer att få höra. Han petar på dåtid och ömsom öppnar han upp sig helt för att snabbt byta fokuset till något helt annat. En blandad låt och nyfikenheten bubblar över vad som finns där under ytan. Jag funderar och samtidigt ebbar låten ut och öppnar upp låten Sekten där Promoe gör ett gästinhopp. Girighet, Pengar, Makt - Samhällskritiken. Som så många gånger förr, och det vore fruktansvärt kontigt att höra en EP från Sabotage utan denna topicen.

Produktionen till Mitt Långa Hår är verkligen en av mina favoriter på EPn. Djupt, detaljrikt och elegant. Sabotage berättar om hur han trots sina motgångar fullföljer sina mål och en och annan känga till dem som försöker dra ner honom. Han berättar om hur alkohol och andra droger inte är något för honom, vilket uppföljs i det nästkommande spåret Tittar Tillbaka. En låt som verkligen växt på mig sedan jag hörde den i musikvideon. Beatet initialiseras långsamt, inget märkvärdigt. Sabotage drar några rader, målar upp en allmän bild över budskapet han vill förmedla. Några sekunder senare tar beatet fart och det ilar till i min ryggrad. Vi börjar resan i Lund sent åttiotal och får lyssna på barndomen som präglades av missbruksproblematik inom familjen, fosterhemsplacering och Sabotage fullkomligen sprutar ur sig en historia och vi får höra om händelser som inget barn ska behöva uppleva under sin uppväxt. Men det kommer en tvärvändning när det återstår ett tjugotal sekunder av versen. Sabotage berättar att hans mamma är fri från sitt missbruk, att hans pappa har fått frid i himlen och att han är sams med sin syster - lyckan i livet. Jag tog det väldigt självklart första gången jag hörde låten - att allting bara blivit bra. Men efter några spelningar börjar jag fundera. Där finns uppenbarligen mer att berätta om denna tiden, så frågan är om inte Sabotage slinker ner under ytan igen. Jag får en känsla av att all öppenhet som berättats i låten blivit lite väl påtaglig. Jag hoppas på att allting blivit bra, men avslutet som kom så tvärt ger mig en stor nypa tveksamhet.

Skrytrappen gör sin entré på riktigt i låten Raka Rör och vid det här laget är EPn precis på pricken vad man förväntar sig när man hör namnet Sabotage. Pusselbitarna ligger fint presenterade på bordet och Karma Dyker Upp drar igång där den gamle vapendragaren O-Hund medverkar. Ämnen som dragits upp tidigare under EPn får ett ännu starkare band till sig, i denna låt speciellt de samhällsorienterade och även den nästkommande låten Vi Vet slinker fint vidare in på detta spåret.

Antonio D hoppar in och gästar på avslutningsspåret Ojojoj. Ett något blandat spår som tar upp de segment som tidigare presenterats på EPn och som inte behandlades i de två senaste spåren. Skrytrapp beblandat och inställningen att gå fullt ut ligger centralt i låten, såväl som att följa sina drömmar och ambitioner.

För nya lyssnare är detta en perfekt beskrivning av Sabotage. För oss andra hoppar vi till en smula och inser att Sabotage utvecklats såväl delivery- som musikmässigt. Att EPn blivit betitlad Boken kan vid en första anblick tyckas vara ett enkelt namn och kanske rent av lite torftigt för den som i förbifarten snabbt stöter på titlen. Men här är det allt som behövs och det känns verkligen efter några lyssningar. En ovetande start som byggs på mer och mer och som en bit efter mitten ger den där gemytliga känslan i kroppen som bara en god bok kan ge en.

Boken släpps den 28 februari.