söndag, februari 28, 2016

Nibla x Ayla Shatz - Solitude

Ett par gånger under varje jordsnurr dyker det upp något som får en att skina upp och verkligen fundera över vad man just tagit del av. Ibland är det ett klipp på nätet, ibland en film, kanske en föreställning men allt som oftast, i mitt liv åtminstone, gäller det musikaliska upplevelser. Denna gången är inget undantag. Albin "Nibla" Hallberg presenterade sig på allvar som producent för mig, och säkert många andra också, förra året genom tredje delen av Mwuanas Manifestgalaprisade EP-serie. Innan dess var Göteborgaren mest uppmärksammad för en del remixer, jag tänker närmst på Parhams Lova Mig Själv som fick en Nibla-remix, men även remixen till Jones "Indunge", som jag än idag inte lyckats höra originalet på, för jag finner ingen anledning, när remixen är så fantastiskt tilltalande. Har Nibla stått för mer än detta i tidigare skede så ber jag om ursäkt för bristande kunskap. Jag försöker hylla, inte förminska.

Snabbspola fram till 2016 och för bara några dagar sen. Då har det plötsligt dykt upp en ny låt av Nibla tillsammans med Ayla Shatz. För er som lyckats missa den talangfulla och barnsligt duktiga artisten/producenten så måste jag be er kolla upp Ayla Shatz noggrant på egen hand. Börja med den självbetitlade EP:n från 2014 och jobba er vidare därifrån. Den hittar ni HÄR. Personliga favoriten från den EP:n är spåret Piece of Mind - den är fem av fem Turning Torsos vilken dag i veckan som helst. Ayala är också en del av det hyllade kollektivet Femtastic, vilket för mig känns som ett givet giftemål. Återigen, vilken röst och vilken talang!

Samarbetet dessa två emellan, Nibla och Ayla, heter Solitude och är en drömsk och bastung historia om att hitta sinnesro med en produktion som är minst lika snygg som Ayla Shatz välsvarvade stämbandsyttringar. Kan ni förstå att denna musiken ges bort gratis? Jag är så tacksam. Solitude är tillgänglig via Soundcloud och självklart bäddar vi in ett moln med musiken nedan, var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar