torsdag, februari 18, 2016

Jaqe - Förbannelsen

Sedan releasen av mixtapet 2:32 (2011) så har Jaqe ständigt omnämnts som en bland de bästa i landet. I nyligen släppta intervjuer av Mats Nileskär i P3 Soul så kunde vi höra Erik Lundin spä på med ännu mer lovord över Jaqe, för alla som inte redan förstått hans storhet genom ovan nämnda mixtape eller den gemensamma EP:n, med producenten Marcus Price, Eikon. Att Jaqe är den många av oss suktar mest efter gällande ett albumsläpp råder ingen större tvekan. Varför han då väljer att ta till autotunesång är för mig en gåta, men kanske glädjer det er andra trots att det lämnar mig aningen tveksam och oförstående.

Denna gången tillsammans med exekutiva producenten, och kreativt bollplank, Leslie Tay så kommer Jaqe att släppa en ny EP och nya singeln, Förbannelsen, är titelspåret till denna. Det utlovas mer melodiskt sound och BABA Recordings kommer återigen stå som värdar. Senast Jaqe släppte en officiell solosingel var det med Oprah, en låt som än idag inte tappat ett dugg av sin freshness och tillsammans med Eikon så gav det Jaqe helt nya musikaliska förutsättningar. Nivån höjdes för honom och andra. 2:32 (2011) öppnade dörrar medan I Centrum (2012), Ortens Favoriter (2012) och Eikon EP (2014) tog honom över tröskeln och gav honom acceptans och relevans från både lyssnare och gelikar. Återigen, varför autotunesång var hans nästa drag lämnar mig oförstående, men samtidigt så har jag så pass stor tillit till Jaqe att jag tänker vänta ut det hela och se vart han tar det. Kan någon räta ut mina frågetecken till utropstecken så är han definitivt en av få som kan göra exakt detta - därför har han min benefit of a doubt.

Jaqe släpper nya singeln Förbannelsen från den kommande EP:n med samma titel. Singeln är producerad av John Alexis och Ian Persson Stiernswärd. Bakom släppet står BABA Recordings tillsammans med Sony Music.



Lyssna via Spotify
Lyssna via TIDAL
Lyssna via Apple Music
Köp via iTunes Store

Till singelsläppet tillhör även en videoteater gjord av Gustav Stegfors. I den får vi en kort och intensiv inblick i skapandet av den kommande EP:n.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar