lördag, december 05, 2015

Kalle Gracias & Griljonären - griljovsgracias EP (2015)

Det finns en rad olika anledningar till varför Kalle Gracias & Griljonärens gemensamma projekt, Griljovsgracias EP, setts fram emot med stora uppspärrade ögon och öron. Dels för jag tycker de är en av de senare tidens mest intressanta rappare att följa och dels för Griljonären har haft en av de mest rakt uppåtgående utvecklingskurvor för en ny rappare på mycket länge (började rappa för cirka 2 år sedan) och då med hjälp av sin bror Kalle Gracias, som redan mätt sina skills på låtar tillsammans med Alaska, Erk från Trainspotters och Mange Hellberg för att nämna några. Lägger vi då till singlarna Där Jag Vill Va, KINGZ, Anonym och Ingen Annan Än Mig, som kommit senaste året men inte är en del av EP:n, så är cirkeln för allas vår nyfikenhet sluten. Låt mig förklara lite till.

På den moderna hiphopscenen, som är oerhört trendkänslig, kan mycket tyckas vara homogent och alla delar samma skara fans som önskar samma sound. Men är det progressivt? För det kulturen framåt? Oftast inte. Det spelar på vad som är hett idag men glöms bort inom snar framtid. Det gör inte musiken mindre viktig, bara mer angelägen att falla i glömska. Vi behöver en plattform att bygga från och därför är det viktigt att varje stadie i utvecklingen ges tillfälle att etablera sig. En anledning till en singel eller skivas framgång kan vara underdog-perspektivet, i detta fallet Norrland vs. Stockholm, där man gärna vill att den underlägsna ska vinna. David mot Goliath osv. En annan anledning kan vara paketeringen. Vilka som är inblandade, omslag, uppbyggnad, hype och utförande. En tredje anledning är slutproduktens nivå och värde. En bra låt eller skiva kommer alltid vara bra, oavsett genre, format och artist.

Kalle Gracias och Griljonären har släppt en EP på fyra spår, Griljovsgracias, som som bär alla dessa tre belägg jag lagt fram. Dessutom känns den modern och trendig samtidigt som den innehåller en av årets mest perfekta spår - Faller Nu Håll I Mig. En låt för framtida historieböcker om jag får bestämma. Bröderna Granberg, Kalle och Filip, gör musik som är väldigt "nu". Det är vad vi vill höra idag, alltså framkant av det moderna soundet. Skillnaden mot andra är att de är än mer fria i sitt kreativa skapande och klipper banden på alla sina spärrar. Kanske gör det musiken aningen progressiv också, åtminstone den textmässiga biten. På fyra spår får vi höra ett brett sortiment och ett totalt utspelat register av allt de har att erbjuda. Det är kanske en "sparka-in-öppen-dörr"-spaning att säga att det är precis vad som krävs av utomstående att slå sig in på den svenska hiphopscenen - som är centrerad och överväldigande koncentrerad i Stockholm - men jag kan mycket väl tänka mig att detta inte är ambitionen utan det bara råkar vara den musiken som duon själv vill göra. Säkerligen är det just därför det skiljer sig från resten. Det finns hjärta och genuinitet.

”Vi är inte brydda om att vara på ett visst sätt eller förhålla oss till en viss stil utan vi följer bara vad vi själva gillar, både musikaliskt och klädmässigt. Våra personligheter finns i allt vi gör och med den här EP:n ville vi visa upp fler sidor av vilka vi är.”, säger Kalle GraciasKusten Klicks facebooksida.

Griljovsgracias är producerad av Jakk Who, precis som KINGZ och Ingen Annan Än Mig, och mixad av välmeriterade Ryan West. Vargtass är låten för festen, där gästande Johan Reinhardt från Movits är med och höjer nivån, medan Faller Nu Håll I Mig är för ensam kontemplation på promenaden i regnigt höstväder. Introspåret, Tisda, är en mer klassisk turn up-låt, precis som sista spåret. Uppstickaren är definitivt spår nummer tre, Faller Nu Håll I Mig, som också snabbt har letat sig upp på listan över årets låtar. Ni kommer bli varse det så fort ni tagit in hela EP:n. Oj, oj, oj. Mick Jäger och Psykiska Krafter gästar på låten Kusten Klick. Omslagsfoto av Michel Widenius.

01. Tisda
02. Vargtass (ft. Johan Reinhardt)
03. Faller Nu Håll I Mig
04. Kusten Klick (ft. Mick Jäger & Psykiska Krafter)

Lyssna via Spotify
Lyssna via TIDAL
Lyssna via Apple Music
Köp via iTunes Store

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar