fredag, september 18, 2015

Recension: Petter - Mitt Folk (2015)

Petter
Mitt Folk
6 / 10

När Petter snurrar upp sitt 17:e år som skivsläppande artist så gör han det med sitt tionde fullängdsalbum i ordningen – Mitt Folk. Det är en lång karriär som ännu inte ska summeras till fullo, men den ska fortfarande dissekeras i syfte att förstå sig på nya albumet. Om än Petter fortfarande är en stor artist i Sverige, också en framgångsrik entreprenör och företagare, så har hans kredibilitet inom hiphop avtagit i stadig manér i samma takt som hans finansiella värde stigit och fokus hamnat på annat håll. Det är en oerhört svår balansgång att gå, men Petter tycks alltid landa på fötterna var gång han sticker ut hakan och slår på stora trumman. Mitt Folk är en, precis som de flesta av hans senaste alster, kompott av splittrad musik. Det genererar en del intressant musik men även lika mängd ointressant sådan.

Men det är synd och skam att såga något Petter gör. För även om det finns mycket vi hade önskat mer av så finns det lika mängd bra musik. Petter är definitivt en utvecklad artist och hans mångsidighet kan ses från båda håll. Hans flört med bredare publik på t.ex. Kul På Vägen, Vi Är, Tusen Sorger, Svarta Rävar och titelspåret Mitt Folk är egentligen inga dåliga spår sett ur ett hiphopperspektiv eller popkulturellt perspektiv. De är bara inte, de är liksom, alltså, det är plastigt, fläckfritt uppstyrt för radio och allmänt fel men ändå sitter vi där och sjunger med, trallar till refrängen och samtidigt förbannar oss över att vi aldrig kommer få en ny Mitt Sjätte Sinne med ett sexpack folköl från Burgenfels som enda medhållande vän i soffan. Tur i oturen är då att Petter har känsla för gästartister och bjuder oss på Organismen, Jaqe, Sabina Ddumba, Duvchi, Lilla Namo, Daniel Adams-Ray och Fille för att nämna några, och plötsligt mår vi bra igen. Vem behöver en ny Mitt Sjätte Sinne då? Bara att höra Organismen, Fille och Sabina Ddumba i mixen höjer nivån rejält.

Jag tror vi kan summera det med att det är otacksamt att, som hiphopartist, vara Petter år 2015 - och då menar jag i ögonen hos lyssnare och kritiker. Det är svårt att vara alla till lags. Det är inte samma Petter idag som förr och även om det är en given faktor så har vi som lyssnare ibland svårt att ta in den enkla informationen. Personer utvecklas, artister med dem. Med detta i åtanke så är Mitt Folk en fullt godkänd platta, kanske mer än så. Den är rent ut sagt bra. Men helt ärligt så är jag idag mer intresserad av P. Lex nästa vinproduktion och vintips. Hans nästa företag. Hans nästa steg inom svenskt näringsliv. Förlåt, Petter. Jag vill gilla allt du gör pga allt du gjort för genren jag älskar så mycket, men det går bara bra fortfarande. Inte mer.

Petter släpper idag sitt tionde studioalbum Mitt Folk. Det släpps genom det egna bolaget BABA Recordings som i sin tur är en underetikett till Sony Music. Gäster på skivan är bl.a. Organismen, Daniel Adams-Ray, Sabina Ddumba, Blen, Lilla Namo, Duvchi och Sam-E. På produktionerna har Petter valt att använda Christian Waltz, Astma (NONONO), Fredro, Calle Ask och Henrik Jonback. Det kommer adderas sju nya spår till albumet inom en snar framtid. Håll utkik.

01. Mitt Folk (ft. Daniel Adams-Ray)
02. Kall Vinter (ft. Sabina Ddumba)
03. Kul På Vägen (ft. Sam-E & Sara Zacharias)
04. Vi Är
05. Tusen Sorger (ft. Duvchi)
06. Vandrar (ft. Jaqe & Lilla Namo)
07. Leva & Dö (ft. Daniel Boyacioglu)
08. Grönt Ljus (ft. Organismen & Blen)
09. Svarta Rävar (ft. Linnea Olsson)
10. Firar (ft. Fille)
11. Mina Galenskaper

Lyssna via Spotify
Lyssna via TIDAL
Köp via iTunes Store

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar