måndag, mars 23, 2015

Recension: Johan Vuitton & Görda - Minus Minus (2015)

Johan Vuitton & Görda
Minus Minus (2015)
Betyg 6.5/10

Den som trodde att den svenska trapvågen var en fluga får nog tänka om. Vid sidan av Gonza-Ra, Erk och Ivory har Johan Vuitton & Görda det senaste året byggt och vårdat sin position som en av Sveriges främsta trapleverantörer. Om de förstnämnda mer försökt sammanfoga i grunden svenska uttryck med trapinflunser har Vuitton & Görda valt att köra fullt ut på det trapsound som de senaste åren blivit allt mer dominant i amerikansk rap.

Minus Minus håller ljudmässigt ihop väldigt bra och lyckas hålla samma uppskruvade tempo över de 8 spåren. Mycket tack vare producenten Tegelhunna som står för 7 av spåren och som i likhet med IMCHIBEAT är med och befäster Norrland som den mest innovativa och spännande regionen i svensk hiphopproduktion just nu.

Det är enkelt att vaggas in i den jämtländska duons popiga trap där hårda, störiga snares blandas med autotunade rader och sångrefränger. Tematiskt bryts inte någon ny mark men Johan Vuitton & Görda visar att de är duktiga låtsnickrare vilket till viss del väger upp när textinnehållet är lite upprepande. Huvudpersonerna lyckas trots ignoranta textrader om brudar och sin egen förträfflighet väva in lite mer känslosamma aspekter vilket skapar en splittrad men intressant helhet där fuck you-attityd samsas med ångest. Ett bra exempel är Hanterad, en i grunden ganska klassisk låt som lyckas förmedla den där gnagande känslan av osäkerhet som snarare är regel än undantag när det kommer till kärlek. Eller Lobotomi, en välkomponerad låt som har alla förutsättningar för att bli en av vårens mest spelade låtar i flickrum över hela landet.

Johan Vuitton & Görda har självklart sin bas i hiphopen men en tanke som slår mig när jag hör Minus Minus är vart dom egentligen är på väg. Stundtals är de pubertalt hårda skrytrappare för att i nästa stund vara närmare modern svensk pop än hiphop vilket i sig inte behöver vara någonting negativt men kanske skrämmer bort en och annan lyssnare från båda lägren. Det finns flera exempel på akter som hamnat i detta gränsland och de brukar ha svårt att ta sig därifrån.

Att prata om vemod i samma andetag som Norrland är uttjatat men jag hittar inget bättre ord för att beskriva den känsla man lämnas med när sista spåret ekat ut. Trots det vill jag sätta mig i en Volvo 240, där bakluckan är utbytt mot en enda stor baslåda, med knät fullt av Norrlands Guld, knäppa på Minus Minus och rulla mot isens och norrskenets förlovade land.

01. Håcken
02. Lika (ft. Young Skoter)
03. Hanterad