onsdag, januari 28, 2015

Gatuslang - Avsnitt #82 Don Diego

Ni måste förstå att, i egenskap av att vara skåning, så är detta avsnittet extra stort och extra intressant. Som ny lyssnare av svensk hiphop under tidigt 00-tal minns jag mycket väl när Don Diego, även kallad Digge, dök upp på min radar och hur fet jag tyckte han var. Hur vi, jag och min bror, satt och bandade hans videor från ZTV och körde dem på repeat tillsammans med massor av annan svensk hiphop. Digge, tillsammans med Syndikatet, har alltid haft en speciell plats i ett skånskt hiphophjärta, både för stil och pondus, men också för den tunga dialekten och ärlighet i musiken. Hans två album, Mitt Liv och Arbetarklass, är två måsten att lyssna på för den sanna hiphopskallen. Att han gästats av Dogge, Highwon, Petter och Timbuktu säger väl tillräckligt för att ni ska våga ge det en chans, om ni inte vågar ta mig på orden bara sådär. Det är extra kul för mig personligen eftersom denna hemsidan ursprungligen är döpt efter en låt från Don Diego. Vilken och vad, det är upp till er att hitta.

Så, Gatuslang levererar ännu en skåneinfluerad installation i sin kulturberikande frammarsch. Nummer 82 i ordningen ger Don Diego en välförtjänt plats i raden av gäster som Gatuslang har låtit växa över ett par säsonger nu. Hör Digge berätta om hur han kom till Sverige från Argentina och hur han började sin musikaliska resa med Latin Flavor osv.

#82 - Don Diego via Gatuslang.se

För mer Gatuslang, kolla in:
Facebook / Instagram / Flattr / iTunes / Soundcloud / Twitter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar