söndag, mars 23, 2014

Intervju med Imchibeat

Imchi är en av våra nyare talanger vad det gäller produktioner och hiphop-beat i stor skala. Jag hörde honom först på Kreativitetens Väntrum, vilket är hans senaste alster, så jag är själv ganska färsk. Var gång det händer mig så brukar jag vilja ta reda på mer, så researchen är igång. Vissa kan man läsa sig till massor av information med, andra förblir lite dolda. Imchibeat beskrivs som erfaren enligt Kingsize Magazine (läs här), men inte varifrån den erfarenheten kommer. Så, nu gör jag er alla en kulturgärning och förlänger deras till synes lösryckta kommentar. Nu ska ni äntligen få veta mer. Nu ska ni få veta vad jag vet, eftersom jag gjort läxan. Varsågoda, här har ni Imchibeat!


För de som inte känner till Imchi, vem är du och vad gör du?

- Imchibeat a/k/a Imchi a/k/a Tobbe Thelin är jag. Beatmaker, producent, Random Bastard, från den södra delen av Norrland. Aktuell senast med skivan Kreativitetens Väntrum där massa tunga rappare gör sin grej över mina produktioner.

Hur började du din bana som producent?

- Jag har alltid sysslat på med musik, så länge jag kan minnas faktisk. Började banan som alla andra med blockflöjt i grundskolan, som sen vart saxofon och landade tillslut i trummor i 7:an. Trummorna var det jag levde för i många år, spelade i alla möjliga konstellationer, men min huvudinrikting var Metal. Jag gillade utmaningen i att spela fort och tekniskt, och var såklart ett stort fan av metal. Så under hela gymnasietiden hade jag flera band som jag spelade i, och något år efter gymnasiet hamnade jag i en grupp som kallade sig Praetorian Platoon, som var en utgrening av bandet The Kristet Utseende, då dom hade tagit en paus på obestämd tid. Vi fick skivkontrakt och var ute och spelade en hel del och spelade in en skiva. Den går nog och få tag i om man letar, haha. Sedan hade The Kristet Utseende en återförening på Gatufesten i Sundsvall, det blev en braksuccé och dem bestämde sig för att köra igång igen och bandet vi spelade i splittrades. De var ju grammisnominerade i år, så det beslutet var ju rätt. Efter det så lade jag mer eller mindre av med trummor, efter ha spelat i runt 13-14år, men lusten efter att skapa musik fanns fortfarande kvar. Så jag ramlade över ett musikprogram hemma hos en kompis, och insåg att man inte behövde vara ett helt band för att skapa, man kunde faktiskt göra mycket själv. Och vid det tillfället var jag mer ett fan av hiphop än av metal. Några år innan hade jag av en slump kommit över Cypress Hill - Unreleased & Revamped och blivit helt såld på grejen. Så steget från att vara trummis i metalband till att sitta och skapa hiphop var inte stort. Antar att det var just att hiphop är så rytm-baserat som fick det att kännas som den mest självklara saken att göra då. Att skapa trum-loopar var jag redan van vid, och sen hitta något sample på en gammal vinyl och vips så hade man en låt.

Min umgängeskrets bestod mest av folk som lyssnade på metal, så det tog faktiskt rätt lång tid (år) innan jag kom i kontakt med någon som rappade. Jag satt mest hemma och gjorde beats för min egen skull. För att få utlopp för min kreativitet. På den vägen är det. Krokig, lång, och jävligt snårig. Men det känns som jag har hittat hem nu.

Jobbar du något med samplingar eller du kör bara egna komponeringar? 

- Mestadels så komponerar jag från grunden, men ibland ramlar man över samples som är omöjliga att inte använda. Två spår på Kreativitetens Väntrum innehåller samples, och det är låtarna med KC och den med Onda & Fejs.




Du jobbar tillsammans med Random Bastards. Hur kom det samarbetet till?

- Det började med att jag och Egil (Sling & Imchi), skulle göra vårt mixtape Today Tomorrow Forever. Vi diggade vad Trainspotters gör och ville ha med dom på skivan. Det började med mail till Erk för att se om dem var intresserade av att lägga en feature på en utav låtarna. Jag trodde först att de skulle spela in sina verser uppe i UÅ och skicka ner dem, men Erk och Kaplan ville komma och köra in här i studion för att få rätt vibb. Vi klickade väl rätt snabbt och höll kontakten lite sporadiskt efter släppet. Sen började jag jobba på Kreativitetens Väntrum, kontaktade dem igen för att höra om dem var sugna på att vara med ännu en gång, fast på svenska. De kom ner igen, och diggade hela grejen som jag hade styrt ihop, så Erk frågade helt enkelt om jag ville släppa skivan genom Random Bastards.

Kreativitetens Väntrum kan vara ett av förra årets mest underskattade släpp, jag vet att den duckade vår årsbästa-lista precis. Hur har responsen varit på den tycker du? Var det som förväntat? Har den öppnat några dörrar?

- Fan va fett att du diggar, sjukt kul att höra! Jag personligen tycker att den har gått mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Tanken var från början en fyrspårig instrumental EP, men det utvecklade sig till nio spår med rap. Jag hade inte direkt något utgångspunkt eller idé med projektet från början, utan det växte fram successivt. Det landade i vad det är och jag hade inte några förväntningar alls, utan ville göra något fristående för mig sälv bara. Jag är bara sjukt glad över de som gillar det och självklart har det öppnat dörrar. Att Erk & Kap diggade grejen och bjöd in mig till RB har en stor del i det hela. Jag är jävligt tacksam för det. All kärlek till dem två!

Kreativitetens Väntrum gav oss även första smakprovet av dig tillsammans med Marke, som du kommer släppa en EP tillsammans med. Vad kan lyssnarna förvänta sig av den?

- Det är en ganska mörk historia soundmässigt den där EP:n. Vi spelade in den samtidigt som han kickade in sina vocals på spåret till "Vafan Tror Du?". Mina beats lät rätt annorlunda från början, men efter rappen landade så behövdes en mörkare ton på det. Rätt molniga beats med någon sorts trap-touch, skulle jag väl säga.



Vad har du i pipelinen som du kan avslöja? Något kommande projekt?

- En hel del faktiskt. Jag har gjort beats till rätt många sista tiden, så det kommer säkert dyka upp något Imchibeat på diverse artisters mixtape mm. den närmsta framtiden. Men först ut är Markes EP, Sövd Men Inte Död, sen så kommer ett beat på Shazaams freestyle-serie, typ näst-nästa måndag. Annars ligger det störst fokus på Gonza-Ra's debutalbum som jag proddar. Tror det är första gången vi nämner att det kommer ett album nu, så känn igen! Det släpps i alla fall när vi båda är nöjda. Vi har ingen tidsram på det. Jävligt stokad på det projektet oavsett. Smakprov på vårt samarbete kommer dock komma rätt snart, han släpper mixtape innan sommaren, som jag har en del beats på också.

Tack!

Mer info?
www.imchibeat.com
www.randombastards.com
#imchibeat #randombastards #kreativitetensväntrum

Följ på Twitter | Facebook | Instagram | Soundcloud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar